Кафето – полезно или вредно
Публикувано на 27 януари 2007 в категории:
Други, Здраве и красота, Храни и напитки

Кафето е една от най-популярните напитки в света. Със своя аромат, вкус и силно тонизиращо действие, то е широко популярно почти във всички кътчета на Земята и се явява стратегически важна суровина в световната търговия.
Учените продължават да откриват нови полезни свойства на привичните продукти. Съгласно последните изследвания кафето не само предизвиква прилив на бодрост, стимулира паметта, но способства за снижението на риска от болестта на Алцхаймер, захарен диабет и алкохолна цироза. Само че кафето не е полезно за всички. По данни на експертите, тази напитка може да нанесе значителна вреда на организма.
Съгласно последните изследвания пет чаши кафе на ден позволяват да се избегнат проблемите с паметта. До този извод стигнали изследователи от института Берд-Алцхаймер. Изследванията са извършени върху лабораторни мишки със съответните дози явайско кафе, равняващи се на пет чаши кафе на ден, пише New York Post.
А в края на миналата година на състоялият се симпозиум в Чикаго на лекари–радиолози били публикувани резултатите на изследователи от университета в Инсбрук, които твърдят, че дори малка доза кофеин стимулира кратковременната памет, която е нужна за взимане на оперативни решения. По данни на учените, кофеина влияе на активизацията на предната част на главния мозък, отговаряща за кратковременната памет. Специалистите медици имат намерение да продължат изследванията в това направление, за създаване на лекарства с използване на кофеин.
Неотдавна се изясни, че кафето е способно да снижи вероятността за развитието на захарен диабет от втори тип, при това снижението зависи именно от това колко кафе пие даден човек. Тези резултати са от изследвания, проведени във Финландия, където употребата на кафе е най-голямо в света. Вероятността от заболяване от диабет при жените, които пият по три – четири чашки кафе на ден е снижена с 29%. При мъжете същото количество е снижило риска с 27%. Десет или повече чаши на ден снижили риска при жените с 80%, а при мъжете с 55%.
Най-интересното е, че ароматната напитка влияе положително върху черният дроб. Връзката между редовната употреба на кафе и значителното снижение на риска от алкохолна цироза е установена от специалисти в Kaiser Permanente (Калифорния). При лицата, употребяващи една чаша кафе на ден, рискът от алкохолна цироза е снижен с 30%. Употребата до три чаши на ден снижава риска с 40%. При тези, които пият повече от четири чаши на ден, вероятността от алкохолна цироза се снижава с 80%, съобщава РИА „Новости”. При това учените не установили такава връзка между алкохолната цироза и редовната употреба на чай, който също съдържа кофеин. Тези изследвания дават основания на учените да предполагат, че благотворното въздействие на кафето не е свързано с кофеина, а с друго, все още неустановено вещество, което се съдържа в кафето.
Само, че кафето не е полезно за всички. Освен отдавна известната опасност на кофеина за хипертоници и сърдечноболни, учените открили връзка между кафето и нивото на холестерин в кръвта. Американски изследователи изяснили, че хора, които пият шест или повече чаши на ден, имат голям шанс да заболеят от атеросклероза. По думите на учените, шест чаши на ден предизвиква повишение на общото ниво на холестерин и при това неговата „лоша“ част. В същото време нивото на „добрия“ холестерин или липопротеидите с висока плътност, които защитават стените на съдовете, не се повишава.
А както е изяснила група учени от университета в Торонто, Харвардската школа за обществено здраве и университета в Коста Рика, вредата от кафето за организма, по-точно сърцето, се определя от генетичните особености на даден човек. В зависимост от това как в организма действа определен ген, вероятността от инфаркт на миокарда при употребата на напитката може да се повиши или да си остане на предишното ниво.
Засега на учените не им се удава да определят категориите хора, на които кафето ще бъде еднозначно вредно или полезно.

Ако искате да обсъдите темата с останалите ни потребители – включете се в дискусията във Форума или оставете мнението си по-долу.



